اکسیژن درمانی برای بیماران کرونا

بازدید: 206 بازدید
اکسیژن درمانی آی ریمید

اکسیژن درمانی

اکسیژن درمانی یکی از نیازهای بیماران مبتلا به کرونا است. از آنجا که در این بیماران ریه‌ها توانایی رساندن اکسیژن به خون را از دست می‌دهند، پس اکسیژن درمانی راهکاری برای رفع نیاز اکسیژن خون است

یکی از کاربردهای مهم دستگاه اکسیژن سازی خانگی را در زمان شیوع کرونا در کشور مشاهده کردیم. بسیاری از بیماران با یک دوره اکسیژن درمانی بهبود می‌یابند و این مرحله را با دستگاه اکسیژن رسان خانگی می‌توانند طی کنند. در این صورت نیازی به مراجعه به بیمارستان و پر شدن تخت‌های آن نیست. البته با این اقدام فرد بیمار نیز از تماس با عفونت‌های بیمارستانی دور می‌ماند.

ربیماران حاد و مزمن ریوی و افرادی که نارسایی قلبی دارند، نیاز به اکسیژن در آنها با این دستگاه رفع می‌شود. همچنین در مواردی که سرطان بافت‌های بسیاری را در بدن درگیر کرده است.و نیاز به اکسیژن درمانی وجود دارد با کمک این دستگاه می‌توان مشکل را رفع کرد.

آخرین راه حل کرونا

با بررسی عملکرد بازدیدکنندگانی که پیش از شیوه ویروس کرونا (به طور دقیقتر ۲SARS-CoV-) یا بیماری کووید ۱۹ به تارنمای پیش روی مراجعه کرده اند. افرادی که پس از آن به دنبال سخت افزارهای اکسیژن ساز یا وسایل تنفسی در اینترنت می گردند. متوجه می شویم که عده فراوانی تهیه این محصولات را لازم دانسته و در پی استفاده از آن ها می باشند .با توجه اینکه تا کنون نه واکسنی برای عدم ابتلا و نه دارویی به منظور معالجه کرونا ساخته نشده است. علاوه بر داروهایی که به صورت تجربی استفاده شده . در بهبود بیماری یا کاهش سرعت تخریب این ویروس های موثر بوده اند. سخت افزارهای پزشکی تنفسی آخرین راه حل زنده نگه داشتن یک بیمار می باشد .

زمانی که فردی قادر نیست تا به صورت طبیعی نفس بکشد ، این دستگاه های مورد نظر ما هستند که با دمیدن هوای تازه و تخلیه کربن دی اکسید بازدم تنفس مصنوعی را انجام داده و بدین ترتیب بیمار را زنده نگه می دارند .همین رویدادها و کاربردهای فراوان محصولات کاویان مدیکال بهانه ای شد تا با توجه به تخصصی که در این حوزه داشته و تجربه ای که طی سالیانی متمادی به دست آورده ایم ، به بررسی مهمترین وسایل تنفسی بپردازیم ؛ با ما همراه باشید .
به طور کلی می توان گفت که وسایل تنفسی در دو شاخه کلی دستگاه های تنفس مصنوعی یا ونتیلاتور و دستگاه کمک تنفسی سی پپ یافت می شوند که صد البته شاخه اول در بیمارستان ها و مراکز درمانی بیشتر به چشم می خورند . …

 

ریه های درگیر در زمان کرونا
وضعیت ریه های درگیر به کرونا

ونتیلاتور چیست ؟

پس از جراحی یا با ابتلای یک فرد به آسیب هایی بسیار جدی ممکن است وی قدرت طبیعی تنفس خود را از دست بدهد. با وجود سلامت کلی بدنش ، چنانچه هوا به وی نرسد در اثر خفگی (فقدان اکسیژن در خون) از دنیا برود . در همین رابطه به وسیله ای نیاز دارد که تا زمان به دست آوردن هوشیاری او ، بار این تنفس را به دوش بکشد .
ونتیلاتورهای تنفسی به عنوان سخت افزارهایی که در بیمارستان ها یافت شده و مورد استفاده قرار می گیرند. وسایلی کمک پزشکی هستند که قدرت ریکاوری بیمار را داشته و عملاً وی را زنده نگه می دارند .

سی پپ چیست ؟

با عنایت به توضیحات فوق ، CPAP (Continuous positive airway pressure) به معنی فشار جریان هوای دائماً مثبت در کسوت یک ونتیلاتور تنفسی ، دستگاهیست که با اتصال به دهان و بینی یک بیمار بواسطه ماسک و لوله ای پلاستیکی ، هوای مورد نیاز وی را با فشاری مناسب به داخل شش های او پمپاژ می کند .
این محصولات که مناسب افرادی با تنفس طبیعی ولو اندک و ضعیف هستند ، در دو نوع دستی و خودکار یافت می شود.محصولاتی که در مدل دستی خود مستلزم اعمال تنظیماتی از سوی متخصصین بیماری های تنفسی است. در مدل های اتوماتیک خود با چند بار نفس کشیدن فرد و تشخیص الگوریم تنفس وی ، سازوکاری را برای ادامه کار تنظیم می کنند .

فرق سی پپ و دستگاه بای پپ چیست ؟

در حالی که سی پپ ها فشار مثبت و پیوسته ای را به سامانه تنفسی بیماران ارسال می کنند ، بی پپ ها با ساختاری مشابه دارای دو سطح فشار بوده و به نحوی طراحی شده اند که بتوانند علاوه بر تأمین هوای مورد نیاز برای دم بیمار و انتقال کامل و درست آن به شش های فرد ، هوای مذکور را در قالب بازدم از بدن وی خارج نمایند .
بدیهیست که فشار مورد نیاز برای این بخش از هربار نفس کشیدن ما ویژگی یکسانی نداشته مستلزم قرارگیری در شرایط خاصی می باشد ، به همین منظور بای پپ ها با تولید این دو نوع فشار (EPAP و IPAP ) به تسهیل این کار کمک می کنند .

مزایا و معایب اکسیژن ساز در اکسیژن درمانی

• خلوص اکسیژن

می دانیم که سازوکار دستگاه اکسیژن ساز بدین ترتیب است که با جذب هوای محیط ، نیتروژن آن را نگه داشته و با فشرده سازی اکسیژن ، این ماده استنشاقی را با خلوصی بین ۹۰ الی ۹۵ درصد آماده مصرف کاربران خود می کند . در همین رابطه می توان ادعا کرد که یکی از مهمترین مزایای این محصول تولید اکسیژنی خالص بدون وابستگی به مکان و زمان می باشد .

به عبارتی دیگر این وسیله برای تولید اکسیژن روی سطح زمین در همه نواحی هوای مصرفی انسان یافت میشود.این محصول قادر به تقویت آن است و از سویی دیگر استفاده از این محصول دارای محدودیت زمانی نیست. می تواند به صورت شبانه روزی به فعالیت خود ادامه دهد .

 

• ارزان ، نامحدود و همیشگی

به جز هزینه اولیه خرید این محصول تقریباً بهای دیگری برای تولید اکسیژن پرداخت نمی شود ، این در حالیست که کپسول های این ماده بسیار گران قیمت می باشند . از این گذشته می توان ادعا کرد که تا هوا هست ، این وسیله نیز می تواند به تولید اکسیژن بپردازد ، در نتیجه اینکه محدودیتی برای کارکردن نداشته و می توان همیشه از آن استفاده کرد .

 

• سازگاری با بافت های قلبی و عروقی

ما نفس می کشیم تا خون بتواند اکسیژن لازم برای ادامه حیات یا کارکرد مطلوب اعضاء و جوارح مختلف بدن را به آن ها برساند . در همین رابطه اکسیژن سازها قادر به تنظیم و تصفیه گردش خون هستند. مانع از افزایش فشار آن میشوند. قادر به هوا رسانی به بافت بدن افراد مبتلا به آسم (یا هر مشکل تنفسی دیگری) هستند . این در حالیست که عرضه اکسیژنی خالص حتی می تواند به بهبود ریه های افراد سیگاری نیز کمک کند که این امر نیز یکی دیگر از مزایای استفاده از اکسیژن سازهاست.

• تأثیرات جانبی

در موارد متعددی استفاده از هوایی با طراوت و پاکیزه به جز تسهیل و افزایش کیفیت تنفس سبب می شود تا انسان از مزایای دیگری نیز منتفع شود .

بخشی از محاسن بهره مندی از اکسیژنی خالص و دائمی :

  • ایجاد شفافیت و زیبایی در پوست با خونرسانی به آن
  • کاهش استرس ناشی از آلودگی یا کمبود هوا
  • افزایش حافظه
  • اعمال تأثیر مثبت روی عملکرد عصبی جنین در بانوان باردار
  • افزایش طول عمر و …

 

معایب استفاده از دستگاه اکسیژن ساز در اکسیژن درمانی

همانطور که در مقدمه این مطلب بدان اشاره شد ، گاهی آن چیزی که به زعم ما عیب است ، تنها نقصانی در ساختار این وسیله در مقایسه با نمونه دیگری از آن محصول یا کالاهای مشابه جایگرینش می باشند که ممکن است به خودی خود عامل بسیار نامطلوبی لحاظ نشده اما برای کاربرانی با نیازهای خاص بسیار حائز اهمیت باشد .

• مقدار تولید اکسیژن در دقیقه

به طور معمول برای اینکه یک دستگاه اکسیژن ساز بتواند گاز مصرفی یک بیمار به صورت ۲۴ ساعته را فراهم نماید باید بیش از ۵ لیتر گنجاش داشته باشد (۵ لیتر اکسیژن با خلوصیت ۸۰ درصد در دقیقه) ؛ به همین دلیل یکی از نقاط ضعف اکسیژن سازهای کوچکتر از این مقدار یا نمونه های پرتابل در عدم امکان استفاده از آن ها به مدتی طولانی می باشد .

• صدای دستگاه

این محصولات در بدو فعالیت لحظه ای خود دارای صدایی هستند که با مرور زمان و استمرار فعالیت زیاد می شود . این صوت که گاهی تا ۴۰ دسی بل نیز می رسد گاهی برای بیمار و اطرافیان وی دردسر ساز می شود ، لذا از صدای این وسیله پر کاربرد در برخی مدل هلی خود می توان به عنوان یکی از نقاط ضعف آن نام برد .

ماسک دستگاه بای پپ

در بسیاری از پدیده های فیزیکی که در اطراف ما وجود دارد ، واسطه اتصال دو جسم یا نازل انتقال اثرات یکی بر دیگری آنچنان پر اهمیت است که فقدان یا وجود عیب و ایراد در وجودشان به کلی اثرات عامل تأثیرگذار روی نمونه تأثیرپذیر را تحت الشعاع قرار میدهد. هدف از مصرف آن را به چالش می کشد .
به عنوان مثال فرض کنید قصد پر کردن باک اتومبیل خود از پمپ بنزین یا انتقال الکتریسیته از یک موتور برق به یک وسیله الکتریکی را دارید . در چنین حالتی اگر واسطه های انتقال الکترون ها ، یعنی نازل سوخت رسانی یا یک کابل رسانا وجود نداشته باشند. انتقال ماده و نیرویی هم در کار نخواهد بود. خواه اینکه میلیون ها لیتر بنزین پشتیبان پمپ مذکور باشد. الکتروموتور موجود ده ها هزار وات نیروی محرکه آماده مصرف تولید کند .

ماسک دستگاه بای پپ

با ورود به مبحث ماسک دستگاه بای پپ باید گفت که این وسیله نیز همانند مثال فوق ، سیالی را انتقال که یکی از حیاتی ترین فاکتورهای بقای انسان بوده و وجود اخلال در انتقال آن ، به ویژه در افرادی که هیچ کنترلی روی تنفس خود ندارند می تواند به قیمت جانشان تمام شود .
در نتیجه می توان گفت که کارکرد صحیح ماسک دستگاه بای پپ به عنوان واسطه برقراری ارتباط میان این دو پدیده (انسان و بی پپ یا سی پپ) از اهمیت فراوانی برخوردار بوده و در صورت پیدایش نخستین علائم مشکلات غیر قابل تعمیر ، باید به فکر تعویض آن باشیم .

ویژگی های یک ماسک خوب

ابعاد ماسک

اگر شما از بای پپ برای غلبه بر مشکلات انسداد مسیرهای عبور هوا در خواب استفاده می کنید.بهتر است تا از نمونه هایی که دهان و بینی را به کلی می پوشانند استفاده کنید .
استفاده از نمونه های تمام صورت سبب می شود تا با پوشش کامل مجاری تنفسی ، تمامی توان دستگاه صرف حرکت عضلات و اعمال فشار مثبت و منفی به ریه های شما شود. بدین ترتیب علاوه بر عدم هدر رفتن انرژی و تأثیرگذاری فشار هوا روی کارکرد دستگاه ، خود شما نیز با کیفیت و در حجم بیشتری ماحصل فعالیت های آن را مصرف کنید .

تنوع در کاربری

اگرچه موضوع این مقاله در مورد تجهیزات دستگاه بای پپ است ، اما باید به دنبال ماسکی باشیم که با سی پپ نیز همسو بوده و بتواند با شرایط آن نیز به فعالیت خود ادامه دهد .

می دانیم که BiPAP و CPAP هر دو واسطه هایی مبتنی بر روش غیر تهاجمی ‌برای بیماران مبتلا به آپنه خواب هستند که با ایجاد فشار مثبت هوایی به حرکت جریان هوا در سیستم تنفسی کاربرانشان کمک می کنند ؛ حال اینکه سی پپ فشاری را به صورت ثابت و مستمر در هنگام ورود و خروج هوا اعمال می کند که تنفس را برای برخی بیماران به ویژه در ابتدای استفاده از این محصولات دشوار می کند ، در حالی که بای پپ با داشتن دو فشار مجزا (فشار تجویزی برای استنشاق و فشار پایین برای خروج) سبب می شود تا بازدم با سهولت بیشتری خارج شده و در دم بعدی ، هوا با فشار وارد شش ها شود .

طبیعیست که این تفاوت عملکرد در نوع ماسک ها تفاوت ایجاد کرده و چنانچه فیلتری تنها مخصوص یکی از آن ها طراحی شده باشد ، در محصول دیگر نمی توان از آن استفاده کرد . با توجه به این مطلب محصولی ایده آل است که بتوان از آن هم در ساختار سی پپ استفاده کرد و هم بای پپ .

جنس رویه

زمانی که در پوشش یک ماسک نفس می کشیم هوای دم و بازدم در آن انباشته میشود. در صورت فقدان نور به محیط ایده آلی برای رشد قارچ یا باکتری ها تبدیل می شود . در همین رابطه استفاده از رویه آنتی باکتریال و شفاف در ساختار این محصول بسیار اهمیت دارد .

برخی از ماسک های غیر استاندارد با ساختار سخت ، کاربر را از استفاده از این دستگاه منصرف میکند. قرار دادن آن روی صورت مشکلاتی دارد . با توجه به این مطلب باید خرید ماسکی سبک و نرم در دستور کار قرار گیرد .

طریقه نصب

در موارد متعددی هم دیده شده است که فردی (به ویژه در سالمندان) به دلیل طریقه پیچیده قرار دادن ماسک روی صورتشان آن را به شیوه ای غیر استاندارد ، نصفه و نیمه با شکاف های متعدد یا بدون انداختن واسطه های ارتجاعی به پشت سر خود استفاده می کند . لازم به تأکید دوباره نیست که عدم قرارگیری صحیح این محصولات در جای خود به کاهش بازدهی این محصولات منجر می شود.

فلذا پیشنهاد ما در مجموعه کاویان مدیکال به عنوان فروشگاه تخصصی ونتیلاتور تنفسی و دستگاه اکسیژن ساز استفاده از ماسکیست که به سادگی باز و بسته شده و جدا کردن آن از صورت یا نصب مجددش وقت زیادی از کاربر نگیرد .

لازم به ذکر است که توجه به سایز ماسک های مذکور (S ، M و L) نیز از اهمیت بالایی برخوردار بوده. سنجش و انتخاب صحیح این ابعاد که با توجه به فاصله میان تیغه بالای بینی تا لب پایین تعیین می شود. در صحیح نشستن این محصول روی صورت مؤثر است .

اکسیژن ساز پرتابل

دستگاه اکسیژن ساز پرتابل
نمونه ای از دستگاه اکسیژن ساز پرتابل

اکسیژن ساز پرتابل : با بررسی تغییراتی که سخت افزارهای الکترونیکی و مکانیکی در طول عمر خود از ابتدا تاکنون داشته اند. در می یابیم که تغییر ابعاد نه تنها یکی از مهمترین عوامل کاربردی بودن و افزایش بهره وریشان می باشد. بلکه ضامن بقای آن ها نیز بوده و چنانچه این تغییرات را نمی پذیرفتند. برخی اختراعات در ساختار اولیه خود بدون پیشرفت به دست فراموشی سپرده می شدند .

تغییر ابعاد ، سازوکاری جدایی ناپذیر در طراحی

در همین رابطه برخی وسایل در محیط اطراف ما دارای رفتاری سینوسی بوده. پس از کاهش طول و عرض و ارتفاعشان ، به دلیلی قانع کننده و سودمند برای تولید کننده ، دوباره افزایش حجم یافته اند . به عنوان نخستین نسل گوشی های تلفن همراه دارای فرستنده و گیرنده ای همانند بی سیم های جنگی بود . دارنده آن ملزم به حمل این وسیله بر روی دوش یا دستان خود بود .

این در حالیست که به مرور زمان از اندازه آن کاسته شده . می توانستیم در سال های اخیر به راحتی گوشی های تلفن همراهی بندانگشتی نیز پیدا کنیم. حال اینکه با اختراع و همه گیر شدن گوشی های هوشمندی که با نمایشگرهای با کیفیت خود توانایی نمایش فیلم و تصاویر را داشتند. این روند مجدداً برعکس شده . پس از گوشی هایی با صفحه بزرگ ، نوبت به تولد تبلت های عظیم الجثه رسید .

چرا تنوع در سایز لازمه مشتری مداریست؟

به عنوان مثالی دیگر می توانیم به سیر تحول تلویزیون ها اشاره کنیم . محصولاتی که روزگاری همچون یک کمد دارای پایه و درب و حتی قفل و کلید بودند. روزگاری به واسطه لامپ های تصویری گوژ پشت بوده. پس از آن به عنوان سینماهای خانوادگی ساختاری غول پیکر پیدا کردند. امروزه نیز می توان آن ها را در باریک ترین اندازه خود در قالب LED و ULED ها یافت .

علاوه بر لزوم تغییر طراحی ها و همسان شدن آن ها با سطح تکنولوژی روز. ، لازم است تا در آنِ واحد شاهد تولید و عرضه محصولاتی با قابلیت های مشابه اما در سایزهای گوناگون باشیم. چرا که شرایط مصرف کنندگان مثل یکدیگر نبوده. این تنوع آنهاست که سبب می شود تا همه کاربران با هر نوع سلیقه. ، هر سطح مالی ، هر میزان نیاز و هر سنی به نیازهای خود پاسخی درخور بدهند .

اکسیژن ساز پرتابل

تنوع در ابعاد این محصولات سبب می شود تا بیماران بیشتری از مزایای آن استفاده کنند. به هنگام استفاده از آن آزادی عمل بیشتری داشته باشند .

به بیانی ساده تر می دانیم که دستگاه اکسیژن ساز به وسیله ای گفته می شود که با مکش هوایی که به طور استاندارد دو جزئی بوده و از ۷۸٪ نیتروژن به علاوه ۲۱٪ اکسیژن تشکیل شده است ، بخش ازت یا نیتروژن آن را حذف کرده و با فشرده سازی اکسیژن باقیمانده ، آن را با خلوصی بیش از ۹۰ درصد (بنا به میزان بازدهی محصول تا ۹۵ یا ۹۶ درصد هم می رسد ) در اختیار مصرف کننده می گذارد .

حال چنانچه این وسیله تنها در ساختاری نسبتاً بزرگ ( بیمارستانی یا خانگی با قابلیت تولید اکسیژن مداوم و پالسی ) تولید شود. بدیهیست که بیماری که ممکن است بنا به تجویز پزشک ۲۴ ساعت شبانه روز را به این محصول نیاز داشته باشد. ملزم به استقرار همیشگی کنار آن بوده و عملاً برروی تختش زندانی شود .

مزایای استفاده از این محصول

این در حالیست که با ساخت دستگاه های پرتابل یا قابل حمل ( و در این مثال به طور ویژه اکسیژن ساز پرتابل یا دستگاه بای پپ ) این افراد در بند مکان خاصی نبوده و می توانند آزادانه با حمل این وسیله ، در هر زمان و مکانی به اکسیژن مورد نیاز بدنشان دسترسی داشته باشند.

حجم قطعات استفاده شده در اکسیژن ساز پرتابل. آپشن های بیشتری در اختیار بیمار قرار می دهد. حجم اکسیژن تولید شده آن بیشتر است .

نکته :

اگرچه قصد این را نداریم که از نمونه های پرتابل برای بهبود وضعیت تنفسی بیمارانی با شرایط وخیم یا مصرف طولانی استفاده کنیم. اما باید خاطرنشان کرد که بیمارانی که از آمفیزم ، بیماری مزمن انسداد ریه (COPD) و همچنین سایر بیماری های تنفسی رنج می برند. یا مشکلات حاد ریوی ، پونومی ، آسمی یا قلبی دارند ، با به کارگیری اکسیژن ساز پرتابل می توانند نیاز خود را برآورده کرده. این وسیله پزشکی را با وزن نچندان زیاد خود ، حتی بیرون از خانه و برای ساعاتی حمل نمایند .

در پایان

لازم به ذکر است که برخی نمونه های جدید اکسیژن ساز پرتابل توانایی سرویس دهی همزمان به دو نفر را داشته. فشار بالا و پایین ، قطع برق یا افت غلظت اکسیژن را به فرد و اطرافیان وی اعلام می کند. اکسیژن خروجی آن با دقتی بسیار بالا قابل تنظیم بوده. سرو صدا ایجاد نکرده و دارای هدستی دهانی می باشد . لذا بی دلیل نیست که حتی افرادی با اعضا و جوارحی سالم هم به منظور رفع خستگی. و تغذیه سلول های بدنشان با هوایی سالم و خالص از آن استفاده می کنند .

دسته بندی راهنمای استفاده
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت